Het komt helaas weer regelmatig in het nieuws: agressieve telefonische verkoop en deurverkoop van energiecontracten. Zo hebben Kassa, RTL-nieuws en zelfs de regering hier recent nog aandacht aan besteed en is er nieuwe wetgeving in de maak. Met misleidende informatie en pressiemiddelen proberen verkopers via de telefoon of aan de deur je een energiecontract aan te smeren. Er zijn mensen die hiervoor zwichten omdat het aanbod aantrekkelijk lijkt. Maar is dat ook zo? En wat is de beste en veiligste manier om over te stappen van energieleverancier? Dat gaan we je nu uitleggen op basis van feiten!
Stap nooit over op de volgende manieren:
– Aan de deur bij een verkoper
– Via de telefoon
– In een winkel
Maar waarom niet? Ze kunnen toch een goed aanbod hebben? Ja, dat is mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk. Omdat deze verkopers ook een commissie moeten opstrijken en er maar een enkele energieleverancier wordt gepromoot zullen de energieleveranciers ergens marge creëren. Oftewel jou te veel geld laten betalen zodat iedereen een stukje van de taart kan eten. Daar heb jij als klant helemaal niets aan. Kans dat een andere energieleverancier een beter aanbod heeft voor jouw situatie is heel groot.
Hoe pakken ze je in?
Waar ze gebruik van maken is jouw gebrek aan informatie. Want om de beste energieleverancier te vinden voor jouw situatie moet je de energieleveranciers simpelweg met elkaar vergelijken en is o.a. jouw woonplaats en verbruik nodig. Zelfs als zij gaan rekenen met jouw verbruik. Dan rekenen ze met hun eigen calculators. Niet die van onafhankelijke partijen die uitsluitend werken op basis van data. Keiharde cijfers die niet liegen. Jij kunt dus nooit controleren of het aanbod dat ze doen wel echt goed is. Bovendien hebben deze verkopers helemaal geen reputatie hoog te houden. Ze zijn puur bezig zoveel mogelijk geld binnen te harken. Dit geldt voor verkopers in de winkel, via de telefoon en aan de deur. Ons advies is dus simpel: stap NOOIT zo over. Vriendelijk bedankt, maar nee, laat je niet (mogelijk) misleiden.